Topattujen vaatteiden toppaukset
4 posters
Sivu 1 / 1
Topattujen vaatteiden toppaukset
Aikaisemmalla foorumilla käsiteltiin jonkin verran erilaisia toppausvaihtoehtoja gambesoneihin ja muihin. Eräs oli esim Linapellava Oy:n hirsitaloihin tekemä pellavaeriste. Tosin en muista onko siitä oikeasti joku jotain tehnyt. Äsken löysin kuparinauloja etsiessäni tämmöisen:
http://www.annala.fi/pdf/verhoilutarvike.pdf
jossa sivulla 20 näyttäisi olevan tarjolla 15 kg säkki karstattuja jouhia. Eikös tuo olisi aika optimi ja period? Eikä nyt mietitä sitä hintaa.
http://www.annala.fi/pdf/verhoilutarvike.pdf
jossa sivulla 20 näyttäisi olevan tarjolla 15 kg säkki karstattuja jouhia. Eikös tuo olisi aika optimi ja period? Eikä nyt mietitä sitä hintaa.
Risto Rautiainen- Foorumin kisälli
- Viestien lukumäärä : 145
Vs: Topattujen vaatteiden toppaukset
Joo, hevosen jouhet pitäis olla aika periodshit. Jostain muistan lukeneeni, että jouhista kierrettiin palloja, jotka tungettiin kangaskerrosten välisiin putkiloihin. Tämä selitys koski jonkin kypärän vuorausta. Hitto, kun en muista missä se oli...
Kuitenkin puuvillavanu/raakapuuvilla tai pellavakuitu ovat hyviä toppauksia. Ehkä joku muu osaa antaa hieman täsmällisemmän ja kattavamman vastauksen... heh..
Kuitenkin puuvillavanu/raakapuuvilla tai pellavakuitu ovat hyviä toppauksia. Ehkä joku muu osaa antaa hieman täsmällisemmän ja kattavamman vastauksen... heh..
B. Price: Medieval Armour Reproduction oli se kirja.
Mitenköhän toimisi pelkkä hevosen irtokarva?
Mitenköhän toimisi pelkkä hevosen irtokarva?
T.Autio- Foorumin oppipoika
- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Joskus kauan sitten vuonna papu (olen vanha mies) tein kypäräntoppaukset hevoisenkarvasta. En tee toiste, sillä a) vaikka kuinka hyvin pesee, alkaa moinen fylli hikeä imiessään haista hieman liian miesmäiseltä kypärän sisällä ja b) ainakaan 4 kerrosta tiivistä pellavaa ei riitä pitkällä juoksulla pitämään lkarvoja sisällään, vaan päät alkavat puskea läpi ja kutittavat inhasti.
Näihin ongelmiin löytyy varmasti ratkaisu mutta pellava/puuvillarive toimii huomattavasti helpommin...
Näihin ongelmiin löytyy varmasti ratkaisu mutta pellava/puuvillarive toimii huomattavasti helpommin...
Ai jaa.... Olisiko kellään hyviä vinkejä miten hyöty käyttää jätesäkillinen hevosen karvaa joka minulla on tuolla varastossa?
T.Autio- Foorumin oppipoika
- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
Pricen kirjassahan se olikin, joo.
No juhannus on tulossa ja kokot kaipaa täytettä...
Tuosta puuvillatoppauksesta minullakin on varsin hyviä kokemuksia.
T.Autio kirjoitti:Ai jaa.... Olisiko kellään hyviä vinkejä miten hyöty käyttää jätesäkillinen hevosen karvaa joka minulla on tuolla varastossa?
No juhannus on tulossa ja kokot kaipaa täytettä...
Tuosta puuvillatoppauksesta minullakin on varsin hyviä kokemuksia.
Huopatoppaus?
Muistaakseni jostain luin, että ainakin ristiretkiajalla olisi käytetty huopaa gambesonin toppauksena. Mitä mieltä olette tällaisesta ajatuksesta?
Ps. itse olen jo jonkin aikaa suunnitellut gambesonia johon tulisi toppaukset armeijan vamhoista filteistä.
Ps. itse olen jo jonkin aikaa suunnitellut gambesonia johon tulisi toppaukset armeijan vamhoista filteistä.
Vierailija- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa