Pisani-Dossin hassut leukasuojat
3 posters
Sivu 1 / 1
Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Pisani-dossissa näkyy niitä hassuja leukasuojia, mitkä näyttää ihan levyltä, mutta onko ne?
Siis nämä:
Itse en ole nähnyt muita jotka tuohon edes jotenkin sopisi kuin nämä:
Mutta noissakin on ongelmana se että leukasuojus kiertää niskan takaa, mutta Fioren haarniskoissa ei... Onko ajatuksia?
Siis nämä:
Itse en ole nähnyt muita jotka tuohon edes jotenkin sopisi kuin nämä:
Mutta noissakin on ongelmana se että leukasuojus kiertää niskan takaa, mutta Fioren haarniskoissa ei... Onko ajatuksia?
Risto Rautiainen- Foorumin kisälli
- Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Näkisin että kyseessä on joko varhainen versio armet'ista
tai todennäköisemmin ajankohtaa ajatellen bascinet leukasuojalla joka taasen voisi olla lyhennetty versio grand-bascinetin isosta hartiasuojasta ilman visiiriä
tai todennäköisemmin ajankohtaa ajatellen bascinet leukasuojalla joka taasen voisi olla lyhennetty versio grand-bascinetin isosta hartiasuojasta ilman visiiriä
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Se tuossä hämmentää että noi nousee tonne korvan korkeudelle. Ja että onko noi kiinni kypärässä ja miten se siitä jatkuu alas päin. Ois hyvä nähdä joku oikea kappale..
Risto Rautiainen- Foorumin kisälli
- Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Toden totta. Ihan tuollaista vastaavaa en ole nähnyt itsekkään. Tuo 'leukapellin' sivu nousee ohimon korkeudelle, siihen missä olisi visiirin saranatappi. Vaikuttaakin siltä kuin kyseessä olisi silmien tason alapuolelle laskettu visiiri, ajalle tyypillinen pyöreänokkainen. Mutta moista ratkaisua en tosiaan ole nähnyt enkä tiedä miten se toteutettaisiin. Olen kyllä sitä mieltä että kyseessä on kaulasuojallinen (levytavaraa siis) bascinet ilman visiiriä. Ja voihan se kaulasuoja olla saranoitu samaan tappiin kuin (kuvista puuttuva) visiiri.
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Tässä on yksi versio tuosta ajatuksesta. Tekijä sanoo ottaneensa vaikutteet 'italialaisesta taiteesta'---
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Näppärä kaulankatkaisuautomaatti. Tuohon kun tulee isku ylhäältä niin pellinreuna uppoaa sitten suoraan vaakasuunnassa kaulan poikki. No jaa... Ehkä ei pitäisi tuomita pikavilkaisulla.
Keskiajan taiteessa on paljon tiettyjä kypärätyyppejä, joista ei tunnu lainkaan säilyneen edustuskelpoisia esimerkkikappaleita. Ehkä tässäkin on kyse sellaisesta. Varsinkin 1200-luvun ja 1300-luvun alkupuolen ja kuvataiteessa (ja vieläpä useissa erimaalaisissa lähteissä) yleisistä kypärätyypeistä on vaikea löytää esimerkkikappaleita. Itse näkisin niin, että jos useampi kuin yksi taiteilija on kuvannut jonkin hatun verrattain samalla tavalla, niin voisi arvella sellaisia oikeastikin käytetyn, varsinkin mikäli kuvittajien tyyli muuten eroaa toisistaan niin paljon, ettei kyseessä ole vain "taiteellinen konventio".
Mitä tulee manuskakuvitukseen jonka tarkoituksena on ollut esitellä miekkailutekniikoita, niin voisi pitää uskottavana, että taiteilija on pyrkinyt kuvaamaan uskollisesti sen mitä on nähnyt. Huomion arvoista on kuitenkin, että kirjoja julkaisseet miekkamestarit ovat erikoistyyppejä ja heillä on saattanut olla käytössä garnityyrin osia, jotka on tarkoitettu vain urheiluun ja harjoitteluun.
Toisaalta... Ehkä tässä on kyseessä "puuttuva linkki" grand bascinetin ja armetin välillä. Kyllä noista ainakin itselle tulee vahvasti mieleen Paolo Uccellon San Romanon taistelun triptyykin kypärit (ilman visiirejä tai töyhtöjä), vaikka ajoitus onkin myöhäisempi. Noista manuskan piirroksista on vaikea päätellä onko tuo leukalappu pyöreä vai onko siinä pystysuora kulma. Siis sellainen veneenkokka. Muutenkin nuo panssarit omaavat verrattain paljon samankaltaisuuksia Paolon maalauksen ja manuskan välillä.
http://www.friendsofart.net/static/images/art1/paolo-uccello-micheletto-da-cotignola-engages-in-battle-detail.jpg
Huomatkaa varsinkin viides tyyppi oikealta yllä olevan linkin kuvassa.
Keskiajan taiteessa on paljon tiettyjä kypärätyyppejä, joista ei tunnu lainkaan säilyneen edustuskelpoisia esimerkkikappaleita. Ehkä tässäkin on kyse sellaisesta. Varsinkin 1200-luvun ja 1300-luvun alkupuolen ja kuvataiteessa (ja vieläpä useissa erimaalaisissa lähteissä) yleisistä kypärätyypeistä on vaikea löytää esimerkkikappaleita. Itse näkisin niin, että jos useampi kuin yksi taiteilija on kuvannut jonkin hatun verrattain samalla tavalla, niin voisi arvella sellaisia oikeastikin käytetyn, varsinkin mikäli kuvittajien tyyli muuten eroaa toisistaan niin paljon, ettei kyseessä ole vain "taiteellinen konventio".
Mitä tulee manuskakuvitukseen jonka tarkoituksena on ollut esitellä miekkailutekniikoita, niin voisi pitää uskottavana, että taiteilija on pyrkinyt kuvaamaan uskollisesti sen mitä on nähnyt. Huomion arvoista on kuitenkin, että kirjoja julkaisseet miekkamestarit ovat erikoistyyppejä ja heillä on saattanut olla käytössä garnityyrin osia, jotka on tarkoitettu vain urheiluun ja harjoitteluun.
Toisaalta... Ehkä tässä on kyseessä "puuttuva linkki" grand bascinetin ja armetin välillä. Kyllä noista ainakin itselle tulee vahvasti mieleen Paolo Uccellon San Romanon taistelun triptyykin kypärit (ilman visiirejä tai töyhtöjä), vaikka ajoitus onkin myöhäisempi. Noista manuskan piirroksista on vaikea päätellä onko tuo leukalappu pyöreä vai onko siinä pystysuora kulma. Siis sellainen veneenkokka. Muutenkin nuo panssarit omaavat verrattain paljon samankaltaisuuksia Paolon maalauksen ja manuskan välillä.
http://www.friendsofart.net/static/images/art1/paolo-uccello-micheletto-da-cotignola-engages-in-battle-detail.jpg
Huomatkaa varsinkin viides tyyppi oikealta yllä olevan linkin kuvassa.
Hyväri- Foorumin seppämestari
- Viestien lukumäärä : 813
Join date : 30.12.2007
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Vielä samaa, jospa se on vaan 'sutaisten' vähän ylös piirretty linja armetin poskipeltien saumasta... profiililtaan ja aikakaudeltaan sopisi kyllä...
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
No tuohan on jo sinnepäin. Tässä tosin parissa kohtaa näkyy sellainen korville menevä kaari kuin PD:ssäkin, mutta harmillisesti kypärän etuosa on molemmissa piilossa, joten ei voi tietää mitä taiteilija on oikein tarkoittanut:
http://www.man.poznan.pl/~ritter/tmp/Wenecjanie_vs_Barbarossa-fresk_Spinello_Aretin_ok1400.jpg
http://www.man.poznan.pl/~ritter/tmp/Wenecjanie_vs_Barbarossa-fresk_Spinello_Aretin_ok1400.jpg
Risto Rautiainen- Foorumin kisälli
- Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008
Vs: Pisani-Dossin hassut leukasuojat
Mikä on tuon maalauksen ajoitus? Hienoja yksityiskohtia ja muutamakin sellainen kypärä jotka toistuvat maalauksissa, mutta ainakaan mä en tiedä että niistä olisi yhtään säilynyttä esimerkkikappaletta. Kuten vaikkapa noi silmikkokypärät kuvan yläosassa. Noita samoja hattuja näkyy ainakin Gentin raatihuoneen maalauksissa ja käsittääkseni koko joukossa muitakin 1300-luvun puolenvälin kuvista.
Tuo Paolo Uccellon triptyyki San Romanon taistelu on vuosilta 1435-36. Siinä varsinkin maalauksen "ensimmäisessä" eli vasemman puolisessa osassa, näkyy selkeästi varhaisen armetin sivulla juuri tuommoinen pyöreä läppämäinen muoto, leukasuojasta joka nousee ohimolle.
http://www.oceansbridge.com/paintings/styles/renaissance/big/The-Battle-of-San-Romano-1450-60-xx-Paolo-Uccello.JPG
Varsinkin tuo vähän vasemmalle keskeltä olevan peitsi kädessä karauttavan condottierin kypärän sivu on mielestäni paljastava. Aatelkaas tää heppu jalan ja pitkämiekka käsissä ilman visiiriä ja töyhtöä. Eikö olis aika samanlainen varustus kuin noissa manuskan kuvissa?
Noi jalokiviupotukset kypäreissä on silmäänpistäviä. Huomatkaa myös jo mainitun hepun silmikon silmäaukon kohdalla oleva pyöreä muoto.
Toi on muutenkin mielenkiintoinen maalaus kun siinä on tuo vanha marsalkka, jolla ei ole rintarautaa, vaan vain ketjupaita yllään. Onkohan rintarauta käynyt ahtaaksi? Ei kai sitä ketjupaitaakaan olisi tarvinnut päälle laittaa, jos rintarauta olisi jätetty vain päällikön turvallisen aseman takia pois. Liekö noilla hepuilla kaikilla ketjupaidat rintarautojensa alla, vai vain gusset-tyyppisiä ketjupanssarilisäosia niissä kohdin missä levypanssari ei suojaa? Lisäksi tässä näkyy vain osa kuvaa, jonka alaita on täynnä haarniskanosia ja aseita, jotka ovat putoilleet taistelun tuoksinassa maahan. Sinänsä veikeää millaisen kuvan haarniskasta jonkinlaisena "aktiivipanssarina" kuva antaa.
Tuo Paolo Uccellon triptyyki San Romanon taistelu on vuosilta 1435-36. Siinä varsinkin maalauksen "ensimmäisessä" eli vasemman puolisessa osassa, näkyy selkeästi varhaisen armetin sivulla juuri tuommoinen pyöreä läppämäinen muoto, leukasuojasta joka nousee ohimolle.
http://www.oceansbridge.com/paintings/styles/renaissance/big/The-Battle-of-San-Romano-1450-60-xx-Paolo-Uccello.JPG
Varsinkin tuo vähän vasemmalle keskeltä olevan peitsi kädessä karauttavan condottierin kypärän sivu on mielestäni paljastava. Aatelkaas tää heppu jalan ja pitkämiekka käsissä ilman visiiriä ja töyhtöä. Eikö olis aika samanlainen varustus kuin noissa manuskan kuvissa?
Noi jalokiviupotukset kypäreissä on silmäänpistäviä. Huomatkaa myös jo mainitun hepun silmikon silmäaukon kohdalla oleva pyöreä muoto.
Toi on muutenkin mielenkiintoinen maalaus kun siinä on tuo vanha marsalkka, jolla ei ole rintarautaa, vaan vain ketjupaita yllään. Onkohan rintarauta käynyt ahtaaksi? Ei kai sitä ketjupaitaakaan olisi tarvinnut päälle laittaa, jos rintarauta olisi jätetty vain päällikön turvallisen aseman takia pois. Liekö noilla hepuilla kaikilla ketjupaidat rintarautojensa alla, vai vain gusset-tyyppisiä ketjupanssarilisäosia niissä kohdin missä levypanssari ei suojaa? Lisäksi tässä näkyy vain osa kuvaa, jonka alaita on täynnä haarniskanosia ja aseita, jotka ovat putoilleet taistelun tuoksinassa maahan. Sinänsä veikeää millaisen kuvan haarniskasta jonkinlaisena "aktiivipanssarina" kuva antaa.
Hyväri- Foorumin seppämestari
- Viestien lukumäärä : 813
Join date : 30.12.2007
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa