WarusSeppain Kilta
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pointteja?

3 posters

Siirry alas

Pointteja? Empty Pointteja?

Viesti  Risto Rautiainen To Marras 13, 2008 12:48 pm

Mistä hommaatte arming pointsit? Tai miten niitä kärkiä voi tehdä itse?
Risto Rautiainen
Risto Rautiainen
Foorumin kisälli
Foorumin kisälli

Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  M. Haverinen To Marras 13, 2008 8:55 pm

Ihan perus kartiopointit olen tehnyt ohuesta (alle 0,5mm) messinki pellistä. Tekee vaan ensin proton vaikkapa paperista ja sitten leikkelee saksilla (kyllä, Fiskarssit käy. Itse asiassa paremmin kuin peltisakset) sopivia aihioita. Aihion pitäisi näyttää melko pitkulaiselta kolmiolta, jossa on pyöreähkö alin sivu sekä katkaistu kärki. Sitten vaan taivuttaa pellin sopivan tuurnan päälle (pitäisi mennä ihan sormilla) ja vasaroi lopullisen muodon pehmeällä vasaralla (nylon, nahka tai muu vastaava vasara). Pienet reiät kylkiin, vähä lumppulaikkaa ja valmista tuli. Jos tekee mallin hyvin ja tekee isompaa sarjaa, reiät kannattaa varmaankin porata etukäteen. Tuollaiseen pieneen pyöreään pintaan se on vähä... no, epäsormiystävällistä... Suspect

Semmoset päheemmät, joissa on vaikkapa joku tammenterho siellä kärjessä, joutuu sitten kyllä valamaan, ellei tykkää todella paljon juottamisesta ja viilaamisesta... Rolling Eyes Razz
M. Haverinen
M. Haverinen
Foorumin vanhin
Foorumin vanhin

Viestien lukumäärä : 1210
Join date : 29.12.2007

http://www.warussepat.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Risto Rautiainen To Marras 13, 2008 10:01 pm

No kiitoksia oikein paljon! Tuon perusteellahan noita nyt uskaltaisi ihan itsekin kokeilla tehdä sen sijaan että tilaisi 20 kipaletta jenkeistä jolloin hintaa postikuluineen tulis 70$+tullit. Razz
Risto Rautiainen
Risto Rautiainen
Foorumin kisälli
Foorumin kisälli

Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  M. Haverinen Pe Marras 14, 2008 5:18 pm

Joo, ei todellakaan oo vaikeata. Vaatii vaan vähä aikaa ja viitseliäisyyttä... pirat
M. Haverinen
M. Haverinen
Foorumin vanhin
Foorumin vanhin

Viestien lukumäärä : 1210
Join date : 29.12.2007

http://www.warussepat.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Risto Rautiainen Pe Marras 14, 2008 9:23 pm

Aikaa ei ole mutta kärsivällisyyttä löytyy. Tuota kun en ole tuommoisia missään livenä nähnyt, niin miten se nauha siihen kiinnitetään? Vissiin jotenkin niiden reikien kautta? Ja mistä te teette ne nauhat ja millasella punoksella? Löytyskö tutoriaalia siihen?
Risto Rautiainen
Risto Rautiainen
Foorumin kisälli
Foorumin kisälli

Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  M. Haverinen La Marras 15, 2008 11:56 am

Oon tehny noita nyörejä pellavalangasta kertaamalla, en punomalla. Otat vaan niin pitkän pätkän kun saat kireänä kaksin kerroin käännettyä (eli periaatteessa 2 x syli) ja pistät siihen niin paljo lisäkierrettä että tulee tiukka kierre. Sitten se taas kaksin kerroin ja niin edelleen kunnes sinulla on haluamasi paksuinen nyöri. Pituus tietysti lyhenee jokaisella taitolla vähän alle puoleen. Jos pituus ei taitettuna riitä, voi tietenkin sitoa kaksi saman vahvuista nyöriä yhteen ja kerrata ne keskenään. Taitto tietysti siitä solmukohdasta.

Iskunauha olisi vissiin yksi ajanmukainen nyöri, mutta niitä on *****maista tehä. bounce Evil or Very Mad Laughing

Pointit tulee suunnitella niin, että niiden halkaisija on vain aavistuksen isompi kuin nyörin. Tällöin pointin reijistä (siis vaatteeseen tai haarniskaan) ei tarvitse tehä valtavan suuria. Pointit olen kiinnittänyt nyöreihin siten, että olen "litistänyt" nyörin pään siten, että se menee pointin sisään ja sitten ommellut sen kiinni niistä mainitsemistani reijistä.

En tiedä saiko tuosta taas kukaan selvää, mutta kysyä saa, jos joku tuossa selostuksessa mättää.
M. Haverinen
M. Haverinen
Foorumin vanhin
Foorumin vanhin

Viestien lukumäärä : 1210
Join date : 29.12.2007

http://www.warussepat.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Risto Rautiainen La Marras 15, 2008 2:43 pm

Hyvin tuosta ymmärsi. Jouseen olen tehnyt jänteitä tuolleen kertaamalla. Taitaapa tuolla olla jokunen suojapunokseton jännekin jonka vois uhrata.
Risto Rautiainen
Risto Rautiainen
Foorumin kisälli
Foorumin kisälli

Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Mikko Anttonen Su Marras 16, 2008 2:43 pm

Mäkin olen lukenut aikaisemmin jonkun selostuksen missä niitä tehtiin aivan samalla tekniikalla kuin jousen jänteitä. Ja kun testasin äsken googlesta siihen liittyvillä hakusanoilla niin löytyi tämä lainaus: "the arming points must be made of fine twine, such as men make for crossbow strings and they must be trussed small and pointed as points. And they must be waxed with cordweiners coode[?], and then they will neither stretch nor break."

Sivulla olevissa kuvissa oli tosin paljon nykyaikaisemmat nyörit, mutta oli niissä käytetty ainakin selostuksen mukaisia messinkikärkiä. http://www.revivalclothing.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=15
Mikko Anttonen
Mikko Anttonen
Foorumin oppipoika
Foorumin oppipoika

Viestien lukumäärä : 63
Join date : 30.12.2007
Paikkakunta : Rautjärvi

http://astalo.deviantart.com/

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Risto Rautiainen Su Marras 16, 2008 9:02 pm

Kiitti Mikko, tuota sivua mie yritinkin tuossa pari päivää sitten etsiä, kun laskeskelin noita tarvittavien pointtien määrää. Olin nähny aikasemmin mutta sitten kadotin sen.
Risto Rautiainen
Risto Rautiainen
Foorumin kisälli
Foorumin kisälli

Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Vierailija To Marras 20, 2008 8:21 pm

No ei tuo lyömäpunonta niin vaikeaa ole. Ite tein tossa yks päivä about 1½ m pitkän melkeen täysin virheettömän nyörin just lyömäpunonnalla. Se vaan, että jotku hanskat on aika must, koska muuten kuluu nahka ja saa hankaumia yms. kivaa. Razz

Neljällä langalla ite punon yleensä, entäs te?

Nm. Kokemusta on.
Anonymous
Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Risto Rautiainen Ke Helmi 11, 2009 5:16 pm

Näillä ohjeilla homma sujui ihan mallikkaasti ja sain eilen ensimmäiset tehtyä. Muutamia huomioita kuitenkin. Jos haluaa tehdä esim 26kpl noita kärkiä kerralla ja haluaa että niiden reikien poraus onnistuu kaikista läpi kerralla, niin kannattaa porata siten että niiden takimmaisten pointtiaihioidenkin takana on jotain jäykkää... Silloin muidenkin kuin niiden ihan nipun keskimmäisten aihioiden poraus onnistuu ongelmitta.

Tällä kertaa olin laiska ja kiireinen ja käytin 200cm puuvillaisia kengännauhoja noihin, joista leikkeilin sopivan mittaisia. Oletteko muuten ylennsä käsitelleet noita nauhoja jotenkin mehiläisvahalla tms.?
Risto Rautiainen
Risto Rautiainen
Foorumin kisälli
Foorumin kisälli

Viestien lukumäärä : 145
Join date : 03.01.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Pointteja? Empty Vs: Pointteja?

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa